Vapaaehtoisen rikostaustaotteen tarkastus

Tausta & Tarkoitus

Salibandyliiton suosituksen mukaisesti Lopen Floorball Team ry on tehnyt päätöksen ottaa

käyttöön vapaaehtoisen rikostaustaotteen tarkistamisen junioritoiminnassaan syksystä 2022 alkaen.

Vapaaehtoisenrikostaustaotteen käytön myötä seura haluaa osoittaa edistävänsä seurassa urheilevien lasten turvallisuutta. Rikostaustaotteen selvitys koskee kaikkia seuran juniorijoukkueiden ja kerhojen vapaaehtoisia toimihenkilöitä. Selvitys on kuitenkin vapaaehtoista ja tehdään ainoastaan toimihenkilön suostumuksella. Mikäli toimihenkilö ei halua rikostaustaotettaan selvitettävän, muodostuu este olla mukana seuran alaisen juniorijoukkueen vapaaehtoistoiminnassa.

Lopen Floorball Team ry vastaa vapaaehtoisen rikostaustaotteen hakemisesta vapaaehtoisen suostumuksella. Seura vastaa myös rikostaustaotteen selvittämiseen liittyvistä Oikeusrekisterikeskuksen hakemuskuluista. Lähtökohtaisesti rikosrekisteri tarkastetaan vain kerran. Mikäli LFT:n hallitus katsoo tarpeelliseksi, se voi päätöksellään pyytää vapaaehtoiselta toimihenkilöltä suostumuksen rikosrekisteriotteen uudelleen tarkistamiseksi. Allekirjoitettu suostumus vapaaehtoisen rikostaustaotteen hakemisesta toimitetaan joko henkilökohtaisesti, sähköpostilla tai postitse hallituksen puheenjohtajalle.

Yhteystiedot:

Lopen Floorball Team ry / Olli Mustajoki